Warsztaty wokalne, bębniarskie, teatralne oraz koncerty m.in. w kościele w Uhercach, przedstawienia teatralno-muzyczne i szereg innych atrakcji przygotowali organizatorzy dla uczestników projektu „Z kulturą w Bieszczady!” w ramach Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki.
„Z Kulturą w Bieszczady!” to projekt w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura Dostępna. Wydarzenie dociera z różnorodną ofertą kulturalną w Bieszczady – terenu, pozbawionego bezpośredniego dostępu do instytucji kultury i artystycznych. W projekcie znajdują się: warsztaty taneczne, wokalne, bębniarskie, teatralne i mistrzowskie instrumentalne przeznaczone dla wybranych grup odbiorców: od dzieci najmłodszych przez młodzież, dorosłych, seniorów, a także profilowane dla uczniów szkół artystycznych. Odbędą się także koncerty zespołów: Filatura di Musica, Matragona, Flores Rosarum oraz widowisko taneczno-muzyczne z udziałem tancerzy Baletu Dworskiego Cracovia Danza i solistów Karpackiej Orkiestry Barokowej w Zespole Szkół Publicznych w Olszanicy. Gościem specjalnym będzie znakomity klawesynista, organista i dyrygent o międzynarodowej sławie Patrick Ayrton, który zagra recital klawesynowy w Pałacu Biesa 30 sierpnia o godz. 19 na Inaugurację Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki. Zadanie wykorzystuje różne formy pracy z uczestnikami służące podnoszeniu ich kompetencji kulturowych i zachęcające do aktywnego uczestnictwa w kulturze jak również inspirujące zachowania twórcze umożliwiające zdobywanie nowych umiejętności. Koncerty w zabytkowych miejscach (kościół w Uhercach, Pałac Biesa w Olszanicy), popularyzuje również dziedzictwo narodowe oraz stanowi wspaniałą promocję Gminy Olszanica i Bieszczad.
Pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym projektu jest klawesynistka - Patrycja Domagalska-Kałuża od lat propagująca muzykę dawną w regionie podkarpackim. Absolwentka prestiżowego Konserwatorium Muzycznego w Hadze oraz stypendystka licznych kursów mistrzowskich w kraju i za granicą, tegoroczna laureatka konkursu MKiDN o stypendium „Młoda Polska”. Koncertuje w kraju i za granicą głównie jako kameralistka i wykonawca partii basso continuo. Była członkiem Barokowej Orkiestry Unii Europejskiej (EUBO) odbywając tournée po Europie. Współtworzy zespoły: Karpacka Orkiestra Barokowa, Filatura di Musica oraz Ensemble Barocum.
Koordynatorem projektu - Krystyna Magdziarczyk – manager kultury, z wieloletnim doświadczeniem w realizacji projektów kulturalnych (Fundacja Bieszczadzka, Urząd Marszałkowski, Kuratorium Oświaty), obecnie pracownik Urzędu Gminy Olszanica (Referat Oświaty, Kultury i Sportu).
Organizator: Fundacja Krośnieńska im. Ignacego Paderewskiego
Partnerzy: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Wandy Kossakowej w Sanoku, Zespół Szkół Publicznych w Olszanicy, Balet Dworski Cracovia Danza, Fundacja Kulturalny Szlak, Towarzystwo Artystyczno-Edukacyjne Aura-Art., Stowarzyszenie Teatr Poddańczy i Pałac Biesa.
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!!! Szczegóły na plakacie oraz http://www.facebook.com/zkulturawbieszczady
„Podkarpacka Letnia Akademia Muzyki”
Podkarpacka Letnia Akademia Muzyki to innowacyjne warsztaty i kursy mistrzowskie z zakresu wykonawstwa muzyki dawnej. Skierowane do uczniów i absolwentów szkół artystycznych grających na instrumentach współczesnych i dawnych, w celu rozwinięcia umiejętności lubukierunkowania na historyczne wykonawstwo muzyki XVII i XVIII wieku. Tegoroczna edycja obejmuje warsztaty klawesynowe, basso continuo i improwizacji prowadzone przez wybitnego specjalistę o międzynarodowej sławie Patricka Ayrtona, a także warsztaty instrumentalne prowadzone przez pedagogów Akademii Muzycznej w Łodzi. O potrzebie realizacji powyższego przedsięwzięcia decyduje fakt, że nie ma takich inicjatyw w tym regionie, a zakres działań projektu poza walorami edukacyjnymi i artystycznymi to wspaniała promocja gminy Olszanica.
30 sierpnia 2016, Pałac Biesa Olszanica, godz. 19 odbędzie się Koncert Inauguracyjny IV Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki - wstęp wolny!
W Koncercie Inaugurującym IV Podkarpacką Letnią Akademię Muzyki (Galicia Summer Music Academy) wystąpią jej tegoroczni pedagodzy - czołowi polscy artyści zajmujący się wykonawstwem muzyki dawnej: Magdalena Pilch – flet traverso, Marek Nahajowski – flety podłużne, Justyna Młynarczyk – viola da gamba, Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn oraz gościnnie wybitny klawesynista i organista o międzynarodowej sławie – Patrick Ayrton.
W programie: utwory J-M. Leclaira, St. Colombe oraz improwizacje.
Informacje o wykonawcach:
Patrick Ayrton - koncertuje na instrumentach klawiszowych oraz prowadzi orkiestry i zespoły jako dyrygent. Studiował organy i muzykę sakralną w Akademii w Wiedniu, następnie klawesyn i muzykę kameralną u Tona Koopmana w Holandii. Był laureatem Konkursu Organowego w Innsbrucku w 1983 roku oraz w Bruges w 1985. Obecnie uczy realizacji basso continuo, improwizacji i muzyki kameralnej w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Był także nauczycielem podczas kursu przesłuchań do Orkiestry Barokowej Unii Europejskiej. Ponadto daje kursy mistrzowskie i warsztaty gry klawesynowej, organowej, improwizacji, basso continuo muzyki kameralnej w Tchaikovsky Conservatory i Gnessin School w Moskwie, Yonsei University w Seulu, Latvian Academy w Rydze czy Summer School Mozarteum w Salzburgu. W ostatnich latach zapraszany do współpracy jako dyrygent przez tak renomowane orkiestry jak: Orchestra of the Auvergne, Chamber Academy w Poczdamie, Dijon-Bourgogne Orchestra, Pasdeloup Orchestra w Paryżu, Nordic Chamber Orchestra (Szwecja), Symphony Orchestra w Cannes, Latvian Radio Choir i Chamber Orchestra w Monachium. W 2004, został mianowany dyrektorem artystycznym festiwalu Bach en Combrailles we Francji.
Magdalena Pilch – flecistka i kameralistka, absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). Pracuje jako adiunkt w Akademii Muzycznej w Łodzi. Gra na fletach renesansowych, barokowych, klasycznych i romantycznych. Jest współzałożycielką pierwszego polskiego konsortu poprzecznych fletów renesansowych Epithalamion, ponadto regularnie współpracuje z orkiestrą Fundacji Akademii Muzyki Dawnej w Szczecinie famd.pl. Od kilku lat intensywnie zajmuje się również wykonywaniem repertuaru kameralnego z I połowy XIX wieku na instrumentach historycznych czego efektem jest nagranie płyt Flauto brillante (RecArt 2011) i Brillante 2 (RecArt 2015).
Justyna Młynarczyk - Violę da gamba studiowała w Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Marcina Zalewskiego. Współpracuje z wieloma zespołami m.in.: {oh!} Orkiestra Historyczna, Gambasada (trio viol da gamba) , Camerata Silesia, Floripari, Capella Cracoviensis, Octava Ensemble, Camerata Cracovia, Harmonia Sacra oraz Polska Orkiestra XVIII wieku.Brała udział w kursach muzycznych i lekcjach prowadzonych przez gambistów takich jak Paolo Pandolfo, Wieland Kuijken, Hille Perl, Marianne Muller. W 2012 roku założyła klasę violi da gamba w POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, prowadzi także klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Judyta Tupczyńska - absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, którą ukończyła w 2003 r. otrzymując dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. W 2007 r. ukończyła podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei (Szwajcaria) w klasie skrzypiec barokowych Chiary Banchini. Prowadzi intensywną działalność koncertową w Polsce i zagranicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz i muzyk orkiestrowy. Wykonuje repertuar od XII do XVIII w. Ma na swoim koncie kilkanaście płyt oraz nagrania radiowe. Od 2011 roku jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasy skrzypiec barokowych i altówki barokowej.
Marek Nahajowski - teoretyk muzyki i flecista grający na kopiach instrumentów historycznych; ukończył z wyróżnieniem studia w zakresie teorii muzyki pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka (Łódź 2003) oraz fletu podłużnego w klasie Tomasza Dobrzańskiego (Wrocław 2007). Obecnie adiunkt w Katedrze Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Łodzi, współpracuje także z Katedrą Muzyki Dawnej gdzie prowadzi klasę fletu podłużnego. Za rozprawę doktorską poświęconą jego sonatom fletowym, otrzymał nagrodę w prestiżowym Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta. Jako instrumentalista występował z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. Il Tempo, Ars Cantus, Concerto Polacco, Royal Baroque Ensemble. Jest gościnnym wykładowcą kursów interpretacji muzyki dawnej. W 2014 ukazała się jego płyta solowa poświęcona fantazjom fletowym Georga Philippa Telemanna (RecArt 0009).
Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesynistka i kameralistka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Królewskiego Konserwatorium w Hadze, dyplom mistrzowski w klasie klawesynu i kameralistyki Fabio Bonizzoniego i Patricka Ayrtona. Była stypendystką międzynarodowych kursów mistrzowskich w Norwegii, Niemczech, Austrii i Francji, pracując pod kierunkiem wybitnych klawesynistów: Ketila Haugsanda, Roberta Hilla, Blandine Rannou, Huguette Dreyfus czy Jespera Christensena. Jej pasją jest taniec barokowy. Współpracuje z baletami dworskimi: Nederlands Historisch Dans- en Theaterensemble (Holandia), Cracovia Danza i Sotto le Stelle współtworząc widowiska muzyczno-taneczne. W 2010 jako pierwsza polska klawesynistka grała z European Union Baroque Orchestra odbywając tournée w Europie, realizując basso continuo pod kierunkiem Larsa Ulrika Mortensena, Tona Koopmana i Christiny Pluhar. Jest kierownikiem artystycznym i wykładowcą Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki. Stypendystka Ministra Kultury, Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz tegoroczna laureatka programu konkursowego o stypendium „Młoda Polska”.