W Szkole Podstawowej nr 1 w Ustrzykach Dolnych dyskutowano niedawno o kodowaniu, programowaniu, robotyce i nowoczesnych technologiach. Były też ciekawe zajęcia praktyczne w tym zakresie.
„Dzień z nowoczesną technologią" (co roku organizowany w październiku) nie mógł się odbyć na dotychczasowych warunkach z powodu ograniczeń spowodowanych koronawirusem. W zamian stanowiska technologiczne i pokazy udostępniono online, utrwalono na filmie i udostępniono do oglądania na YouTube.
- „Dzień z nowoczesną technologią" był realizowany przez grupę nieformalną „Aktywna Jedynka" pod patronatem Stowarzyszenia Copernicus, działającego przy ustrzyckiej Szkole Podstawowej nr 1 – informuje Lucyna Lupa, koordynatorka projektu. – Inicjatywa ta została w tym roku dofinansowana przez Fundację Przestrzeń Lokalna w ramach Podkarpackich Inicjatyw Lokalnych 2020.
Dotację przeznaczono m.in. na zakup tabletów, materiałów do druku 3D - długopisów oraz filamentów, kostek „Merge Cube", okularów VR oraz materiałów promocyjnych.
Projekt polegał na pokazaniu i zaprezentowaniu nowoczesnej technologii, którą można stosować z uczniami podczas lekcji czy zajęć dodatkowych. Na filmie uczniowie prezentują przygotowane przez siebie stanowiska technologiczne z drukarką 3D, klockami Lego WeDo, klockami Lego Mindstorms. Programują i wprawiają w ruch samodzielnie zbudowane roboty. Prezentują również zasady posługiwania się długopisami drukującymi za pomocą specjalnych wkładów i filamentów. Na filmiku można również zobaczyć, jak działają roboty Ozoboty, robot Mind, Photon czy mBot. Wolontariusze uczą się ponadto sterować dronem. W okularach VR oglądają aplikacje w 3D z geografii czy biologii.
Nowoczesne technologie pomagają w nauce przedmiotów przyrodniczych. Dzięki tajemniczo wyglądającej kostce Merge Cube można jak gdyby trzymać w dłoni, obracać i oglądać ze wszystkich stron modele anatomiczne, np. serca czy mózgu. Wykorzystując aplikację Quiwer tworzona jest rozszerzona rzeczywistość i „ożywiane" samodzielnie pokolorowane obrazki przedstawiające komórki roślinne i zwierzęce, dzięki czemu można je oglądać w wersji 3 D. - Aplikacje pobrane na smartfona czy tablet przydają się też przy rozpoznawaniu gatunków drzew i krzewów – tłumaczy Lucyna Lupa. – Inne programy pomagają nam w kształtowaniu ekologicznych zachowań, np. przy segregacji śmieci czy zakupach.
- Dziękujemy wszystkim wolontariuszom – nauczycielom i uczniom, którzy w realizacji projektu wykazali się ogromnym zaangażowaniem – zaznacza koordynatorka. – Jak również panu Adrianowi Orłowskiemu za pomoc w profesjonalnym nagraniu i montażu filmu.
Filmiki na YouTube:
część I - informacyjna
część II – uzupełniająca pokazy
Zachęcamy też do lektury artykułu, który ukazał się w czasopiśmie Kuratorium Oświaty w Rzeszowie „Meritum" na temat przykładów dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustrzykach Dolnych.