Zadania w zakresie promocji turystycznej i gospodarczej gminy to funkcje nowego Bieszczadzkiego Centrum Turystyki i Promocji w Ustrzykach Dolnych.
Bieszczadzkie Centrum Turystyki i Promocji, jako samodzielna jednostka budżetowa działa od tego roku. Zastąpiło ona działające w strukturach Ustrzyckiego Domu Kultury Bieszczadzkie Centrum Informacji i Promocji. Nowa forma gospodarcza i strukturalna pociągnęła za sobą zmiany organizacyjne.
- Dzisiejsze Centrum to trzy działy: Izba Regionalna, Centrum Promocji Gospodarczej, a także Centrum Informacji Turystycznej - wylicza Jacek Łeszega, dyrektor Bieszczadzkie Centrum Turystyki i Promocji działającego w Ustrzykach Dolnych.
Przyjeżdżający w Bieszczady otrzymają pełną informację o mieście i regionie ze wskazaniem np.: miejsc wartych zobaczenia czy uzyskaniem adresów o wolnych miejscach noclegowych. - Duże znaczenie dla turystów, powinna też mieć współpraca Centrum z lokalnymi przewodnikami turystycznymi i stowarzyszeniami. Będzie to dla nich wygodne, bo w jednym miejscu otrzymają pełen pakiet niezbędnych informacji - przekonuje dyrektor.
Izba Regionalna, która zostanie otwarta podczas wakacji, ma być przedsionkiem dla powołania muzeum regionalnego, które będzie gromadzić i eksponować zbiory dotyczące historii miasta i regionu. Izba będzie gromadzić nie tylko eksponaty muzealne, ale również dokumentować działalność kulturową mieszkańców regionu. - Archiwizowane będą między innymi materiały dokumentujące działalność lokalnych twórców ludowych, zespołów folklorystycznych, ludowych i muzycznych, a także zapisy muzyki dawnej mieszkańców tych terenów – wylicza Łeszega.
Centrum stara się również przywrócić Ustrzykom Dolnym brzegi Strwiąża, które jeszcze w latach 70-tych ubiegłego wieku był miejscem spacerów mieszkańców. Współdziałając z Komitetem Inicjatywnym Mieszkańców Gminy Ustrzyki Dolne organizuje akcje sprzątania rzeki, po to by odbudować ścieżki spacerowe. Kolejne sprzątanie odbędzie się 23 kwietnia.
Kolejnym ważnym elementem promocji regionalnej turystyki jest sprzątanie szlaków turystycznych. W większości uczestniczy w nich młodzież szkolna, która przy okazji poznaje miejsca spacerowe okolic miasta.
Ważnym działem Centrum jest informacja i promocja gospodarcza gminy. - W tym zakresie prowadzone będą kompleksowe działania informacyjne dla inwestorów np. przy wyborze lokalizacji inwestycji. Ważnymi częściami tego działu są również promocja gospodarcza miasta i jego marki, czy koordynowanie projektów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – podsumowuje dyrektor.
Ustrzycki BCTiP, podobnie jak BCIiP, będzie współorganizatorem wielu imprez ponadregionalnych, do których należy m. in. Karpacki Jarmark Turystyczny. Trwają również przygotowania do zorganizowania w bieżącym roku, w ramach „Święta miodu” w Krościenku, spotkania z Grekami.
Bieszczadzkie Centrum Turystyki i Promocji mieści się w Rynku pod nr 16.