W dniu 31 lipca Fundacja Bieszczadzka zakończyła projekt pod nazwą „Młode Bieszczady przeciwko dyskryminacji i nietolerancji”. Celem głównym projektu było zapobieganie nietolerancji, dyskryminacji i przemocy w szkołach poprzez edukację i przykład a działania skierowane były do uczniów i nauczyciele ze szkół podstawowych z Ustrzyk Dolnych, Wojtkowej, Ropienki i Ustjanowej.
Bezpośrednio działaniami projektowymi objęto 32-osobową grupę uczniów pracujących w szkolnych lub klasowych samorządach. To dla nich zorganizowane były dwudniowe wyjazdowe warsztaty podczas których pod okiem trenerów specjalistów zapoznali się z Kartą Praw Unii Europejskiej a szczególnie jej dwoma artykułami: „Niedyskryminacja” i „Prawa dziecka”. Warsztaty były okazją aby młodzi szkolni samorządowcy dowiedzieli się jak przygotować szkolną audycję radiową lub napisać post do mediów społecznościowych, jak wykorzystując dostępny sprzęt (telefon, kamerka) przygotować spot reklamowy. Poznali i ćwiczyli techniki, które pomogą bez większego stresu wystąpić przed szerszą publicznością, dowiedzieli się z jakich form przekazu można skorzystać organizując szkolną kampanię. Warsztaty prowadzili dziennikarze: Dorota Mękarska, Mateusz Pniewski oraz psycholog Edyta Salnikow i prawnik Maciej Kunysz. Dwudniowy pobyt w Sanoku był też okazją do zwiedzenia Rynku Galicyjskiego w Skansenie ale przede wszystkim wzajemnego poznania się, dzielenia tym co ciekawego robią szkolne samorządy. Nas, dorosłych opiekunów i trenerów pozytywnie zaskoczyła wiedza uczniów na temat rodzajów i przejawów dyskryminacji, dostrzegania jej skutków i chęci rozmawiania o dyskryminacyjnych zachowaniach wśród rówieśników.
Założeniem projektu było aby zdobytą podczas warsztatów wiedzę uczniowie-liderzy zanieśli do szkół, gdzie wraz z kolegami, pod okiem wychowawców przygotują szkolne kampanie antydyskryminacyjne zwieńczone szkolnym „Dniem przeciwko nietolerancji i dyskryminacji.” W maju i czerwcu kampanie takie odbyły się we wszystkich szkołach, miały zróżnicowany charakter gdyż formę kampanii oraz „Dnia przeciwko..….” pozostawiliśmy do wyboru młodzieży i opiekuna samorządu szkolnego i samorządów klasowych. Szkoły przy przygotowaniu kampanii mogły liczyć na wsparcie finansowe i rzeczowe ( zakup materiałów papierniczych i dekoracyjnych, użyczenie kamery itp.) Najczęściej wybieranymi formami kampanii szkolnych były: gazetki tematyczne, ulotki, konkursy plastyczne i literackie, apele szkolne, happeningi na terenie szkoły i poza nią. Na szczególne wyróżnienie za szkolną kampanię i szkolny „Dzień przeciwko nietolerancji i dyskryminacji.” zasłużyła Szkoła Podstawowa w Ropience. Z „Dnia przeciwko nietolerancji i dyskryminacji” młodzież była zobowiązana stworzyć relację filmową.
Wsparciem objęliśmy również nauczycieli, opiekunów samorządów szkolnych i nauczycieli-wychowawców klas VII i VIII ze wspomnianych wyżej pięciu szkół. 22 kwietnia w wyjątkowej atmosferze sali szkoleniowej w Ustrzyckim Młynie 19-tu nauczycieli spotkało się na szkoleniu antydyskryminacyjnym. Wśród treści szkolenia znalazły się mechanizmy jakimi rządzi się wykluczenie i dyskryminacja, agresja i przemoc. Nauczyciele poznali różne metody reagowania na przejawy agresji wśród uczniów. Dowiedzieli się jak uczyć dzieci i młodzież bezpiecznego i konstruktywnego reagowania w sytuacji, gdy będą świadkami przemocy i dyskryminacji lub jeśli sami będą jej doświadczać. Nauczyciele podeszli do szkolenia z wielkim zaangażowaniem a o potrzebie i jakości takiego spotkania świadczyły pozytywne opinie uczestników. Projekt zakończył się spotkaniem podsumowującym w czasie którego dyrektorzy szkół i nauczycieli mogli wyrazić swoją opinię o nim i opinie te były bardzo dobre. Cele projektu zostały w pełni zrealizowane a ponieważ tematyka nietolerancji i dyskryminacji wśród dzieci i młodzieży jest wciąż niezwykle ważna i aktualna to wierzymy, ze nie jest to nasz ostatni projekt skierowany do szkół.
Projekt realizowany był w ramach programu „Wzmacniamy Europę SPLOTowymi wartościami” współfinansowanego ze środków Programu Komisji Europejskiej CERV „Obywatele, równość, prawa i wartości” na lata 2021–2027.
Lucyna Sobańska
(koordynator projektu)