Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych zdecydowała, że od nowego roku mieszkańcy gminy na workach na śmieci będą przyklejać kody kreskowe. - Chcemy w ten sposób wyeliminować nieuczciwe osoby, które nie podpisały umów– tłumaczył Bartosz Romowicz, burmistrz Ustrzyk Dolnych.
Radni zdecydowali się na wprowadzenie dziewięciu uchwał w gospodarce odpadami w Gminie Ustrzyki Dolne. Podczas ostatniej sesji, proponowane zmiany przedstawił burmistrz Bartosz Romowicz.
- Sprawa jest bardzo ważna, bo chodzi o zmianę ogólną całego systemu gospodarowanie odpadami, jednak nie pociągną one za sobą dodatkowych kosztów dla mieszkańców. Opłaty za śmieci pozostają bez zmian – mówił. –Najważniejszą zmianą, o której musimy poinformować mieszkańców jest wprowadzenie kodów kreskowych, które na workach ze śmieciami będą przyklejać mieszkańcy. Kody kreskowe zostaną rozdane w połowie grudnia i zaczną obowiązywać od stycznia.
Kody zostaną wydane bezpłatnie wszystkim mieszkańcom z posesji jednorodzinnych i przedsiębiorcom, którzy podpisali umowy na wywóz śmieci. Osobom mieszkającym w blokach tę sprawę zabezpieczą spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty. Burmistrz przekonywał, że kody sprawdzają się w innych gminach i miastach. – Dzięki kodom będziemy mogli wyeliminować szarą strefę. Będzie wiadomo, kto płaci za wywóz śmieci, bo tylko taka osoba dostanie kody kreskowe – wyjaśniał.
- Chcemy uspokoić mieszkańców, tu nie chodzi o to, by ich inwigilować. Nikt też nie będzie od razu powieszony jak w worku na plastik znajdzie się słoik – tłumaczył żartobliwie wiceprzewodniczący Andrzej Steciuk.
Sołtysów interesowało gdzie mają przyklejać kody osoby, które używają kubłów na śmieci. Burmistrz wyjaśnił, że takie osoby będą przyklejać kody na kosze, a jak kod się zniszczy to przykleją nowy. – Pracownik będzie miał czytnik, którym będzie sprawdzał kody – wyjaśniał burmistrz.
Radny Bogusław Pleskacz pytał, jak sprawa zostanie rozwiązana tam, gdzie mieszkańcy składują śmieci w jednym miejscu i stamtąd są one odbierane. - Jak sprawdzić, czyje są śmieci, jak ktoś nie przykleił kodu? - pytał radny.
- Pracujemy nad zmianą w gospodarce z odpadami ze wspólnotami mieszkaniowymi. Jak śmieci będą regularnie podrzucane to powiadomimy policję. Radni zapewne obawiają się, że zaczną się tworzyć nielegalne wysypiska w okolicznych lasach. Jest takie zagrożenie, ale nie możemy nic nie robić – przekonywał burmistrz.
Radny Arkadiusz Lupa zaproponował, by bardziej zróżnicować opłatę za wywóz śmieci dla osób, które segregują odpadki i tych co tego nie robią – Obecnie mieszkańcy mają małą motywację do tego by je segregować. Jeśli różnica w opłacie byłaby znacząca, to więcej osób segregowałoby śmieci – mówił.
- Najpierw wprowadzimy kody kreskowe, później spójną deklaracje od wspólnot, a następnie zróżnicowane opłaty. Przygotowujemy się do tego, bo rzeczywiście jeśli opłata będzie np. dwa razy mniejsza, to więcej osób będzie je segregować – zgadzał się z radnym burmistrz.
Radni łącznie przyjęli 9 projektów uchwał dotyczących gospodarowania odpadami. pozytywne zmiany do uchwał wydał Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Ustrzykach Dolnych. Opłaty za śmieci, które dziś przegłosowali radni pozostają bez zmian. Zmiany wchodzą w zycie od 1 stycznia 2017r.
Pozostałe informacje z XXVI Sesji Rady Miejskiej wkrótce.