NFZ wprowadza kolejne ułatwienia w zleceniach elektronicznych. Do e-recepty i e-skierowania dołączyła możliwość potwierdzania zlecenia na wydanie lub naprawę wyrobu medycznego - np. wózka inwalidzkiego, balkonika, czy materaca przeciwodleżynowego.
NFZ informuje, że od 1 października obowiązuje już tylko e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne. Przejście wyłącznie na elektroniczną formę potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego lub jego naprawę, oznacza, że zlecenie musi zostać podpisane cyfrowo: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, lub z wykorzystaniem certyfikatu ZUS e-ZLA. Zlecenia na wyroby medyczne są wystawiane w Systemie Elektronicznej Weryfikacji i Potwierdzania Zlecenia (eZWM/ap-zz). O tych szczegółach wiedzą już wszystkie placówki medyczne. Dla pacjenta ta wiedza nie jest konieczna.
Od elektronicznego zlecenia są wyjątki
Wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne w tradycyjnej, czyli papierowej formie, jest dopuszczalne tylko w przypadkach:
• braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych NFZ,
• braku możliwości podpisania zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA.
Negatywna weryfikacja zlecenia. Co zrobić?
W przypadku, gdy zlecenie na wyrób medyczny zostanie negatywnie zweryfikowane lub w sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem eZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ. Nadal można przekazać zlecenia do dowolnie wybranego oddziału NFZ, np. przez wysyłkę skanu dokumentu na adres mejlowy.
Czym jest e-zlecenie na wyroby medyczne?
E-zlecenie to dokument elektroniczny, który osoba wystawiająca zlecenie (np. lekarz, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta) podpisuje w systemie elektronicznie (np. podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym).
Pacjent otrzymuje informacje o wystawionym e-zleceniu przez wiadomość sms lub mejl z 4-cyfrowym kodem. Może również otrzymać wydruk informacyjny. E-zlecenie jest też dostępne w Internetowym Koncie Pacjenta (w zakładce „Apteczka”).
Jak wygląda realizacja e-zlecenia?
E-zlecenie na wyrób medyczny można zrealizować w sklepie medycznym lub w aptece, które mają umowę z NFZ. Wystarczy podać numer PESEL i kod dostępu lub przedstawić wydruk informacyjny wystawiony podczas wizyty np. u lekarza. Zasada działania jest zatem taka sama jak w przypadku e-recepty lub e-skierowania. Elektronicznego zlecenia nie trzeba drukować, ale można jeśli dla Pacjenta będzie to wygodniejsze.
Na co można otrzymać e-zlecenie?
Wykaz wyrobów medycznych, które refunduje NFZ jest dość duży, różne są też stopnie refundacji. Pełny wykaz to ponad 150 pozycji, z których najpopularniejsze to szkła okularowe, wózki inwalidzkie, protezy kończyn, ortezy, szyny i gorsety, pończochy uciskowe, aparaty słuchowe, protezy piersi i peruki, materace przeciwodleżynowe, kule i balkoniki, a nawet aparaty do leczenia obturacyjnego bezdechu sennego czy sensor do systemu ciągłego monitorowania glikemii w czasie rzeczywistym.
W tym roku Podkarpacki NFZ potwierdził 210 tysięcy takich zleceń. Najczęściej trafiają do nas wnioski o refundację szkieł okularowych (ponad 120 tysięcy w tym roku) i aparatów słuchowych (ponad 16 tysięcy w tym roku).
Pełną informację można uzyskać u lekarza prowadzącego leczenie oraz na czynnej całą dobę Telefonicznej Informacji Pacjenta pod bezpłatnym numerem 800 190 590.