Trwa kampania informacyjno-edukacyjna ułatwiająca mikroprzedsiębiorcom złożenie JPK_VAT. Ministerstwo Finansów udostępniło darmową aplikację do tworzenia i wysyłki pliku – e-mikrofirma. Mikroprzedsiębiorcy pierwszy Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. muszą złożyć do 26 lutego br.
Do dużych, średnich oraz małych firm, wraz z początkiem roku dołączyli mikroprzedsiębiorcy. Tym samym w lutym po raz pierwszy wszyscy czynni podatnicy podatku VAT prześlą do administracji skarbowej JPK_VAT. Ostatnią grupą objętą obowiązkiem wysyłania pliku są mikroprzedsiębiorcy, czyli firmy zatrudniające do 10 osób (i osiągające do 2 mln euro obrotów), które składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, także jednoosobowe działalności gospodarcze.
- Przesyłanie JPK_VAT to z całą pewnością ważna zmiana zarówno dla najmniejszych firm, jak i dla Krajowej Administracji Skarbowej. W ten sposób domykamy ważny element związany z uszczelnianiem systemu podatkowego. Ta zmiana pozwoli na lepszy kontakt podatników z urzędem skarbowym. Wiedzą już o tym większe firmy, które wcześniej przekazywały JPK. Dzięki temu będziemy mogli za pośrednictwem maila lub SMS informować szerszą grupę przedsiębiorców o ewentualnych rozbieżnościach, błędnych informacjach zawartych w rozliczeniach. Przesyłanie JPK_VAT będzie także oznaczało zdecydowane zmniejszenie liczby fizycznych kontroli oraz czasu ich trwania – powiedział Marian Banaś, wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Administracja skarbowa pomaga w składaniu JPK_VAT
Wiceszef resortu podtrzymał wcześniejszą deklarację dotyczącą udzielenia wsparcia przez administrację skarbową w wypełnianiu nowego obowiązku. – Zgodnie z zapowiedzią udostępniliśmy darmowe narzędzie, za pośrednictwem którego mikrofirmy będą mogły sporządzić i przesłać Jednolity Plik Kontrolny. Dodatkowo uruchamiamy infolinię dla przedsiębiorców, która dedykowana będzie JPK – poinformował minister Banaś.
Generowanie JPK_VAT przez mikroprzedsiębiorców będzie możliwe za pośrednictwem aplikacji e-mikrofirma, którą można pobrać ze strony internetowej www.jpk.mf.gov.pl.
- Podatnicy nie muszą korzystać z usług biur rachunkowych lub płatnych programów księgowych. Przygotowana przez nas aplikacja jest łatwa w obsłudze i dostępna dla wszystkich bez jakichkolwiek opłat. Aby pomóc w wypełnianiu nowego obowiązku przygotowaliśmy też krótkie filmy instruktażowe, w których pokazujemy jak krok po kroku wypełniać i wysyłać JPK_VAT – zapewnił Zbigniew Wiliński zastępca dyrektora Departamentu Poboru Podatków w MF.
Tutoriale są dostępne na kanale YouTube Ministerstwa Finansów.
Autoryzacja JPK_VAT na kilka sposobów
Do wysłania pliku JPK_VAT konieczna jest jego autoryzacja (uwierzytelnienie). Służy do tego jeden z dwóch podpisów elektronicznych: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz Profil Zaufany eGO), który można w bardzo prosty sposób założyć w każdym urzędzie lub przez Internet.
- Profil Zaufany to bezpłatny klucz do e-administracji - narzędzie, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Warto założyć go jak najszybciej – przede wszystkim powinni to zrobić.
Dodatkowe dyżury ekspertów w związku z wprowadzeniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT)
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych informuje, iż w dniach 17 i 24 lutego 2018 r. (soboty) w godzinach 9.00 - 13.00 uruchamia dodatkowe dyżury ekspertów dla mikroprzedsiębiorców zobowiązanych do złożenia JPK_VAT. W tych dniach nasi pracownicy udzielą wsparcia mikroprzedsiębiorcom, którzy do 26 lutego br. po raz pierwszy będą składali Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r.
Od 1 lutego 2018 r. podatnicy VAT otrzymali do dyspozycji nowe, bezpłatne narzędzie do wysyłania JPK_VAT – aplikację e-mikrofirma. E-mikrofirma nie jest programem finansowo-księgowym. E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Do autoryzacji i podpisu pliku JPK_VAT mikroprzedsiębiorca może skorzystać z bezpłatnego narzędzia jakim jest Profil Zaufany (eGO). Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:
• przez system bankowości elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu,
• przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym (lista na stronie www.pz.gov.pl).
Jak założyć Profil Zaufany (eGO) można sprawdzić w serwisie: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany lub na stronie: www.pz.gov.pl.
Potwierdzenia Profilu Zaufanego (eGO) będzie można też dokonać podczas sobotniego dyżuru w urzędzie skarbowym.
Zachęcamy też do kontaktu z koordynatorami do obsługi w zakresie JPK_VAT w ustrzyckim urzędzie.
Więcej informacji na temat JPK można uzyskać na stronie www.jpk.mf.gov.pl