fot. Arch. Gazety Bieszczadzkiej
Kierowco!
- Niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla. Motocyklista jest bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierowca auta.
- Kierowco, bądź czujny podczas skrętu w lewo - trudno jest ocenić szybkość motocykla jadącego za pojazdem.
- Pamiętaj! Motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, należy szanować ich prawo do jazdy.
- Ponadto sprawdzajmy lusterka, pamiętajmy o tzw. „martwych polach”, zwłaszcza przy zmianie pasa.
- Gdy widzimy w oddali światełko motocykla powinniśmy upewnić się czy uda nam się włączyć do ruchu przed zbliżającym się pojazdem.
Motocyklisto!
- Po kilku miesiącach niekorzystania z motocykla trzeba się zaadaptować do nowych warunków, ważna jest koncentracja oraz szybkość reakcji.
- Pamiętaj o tym, że jakość niektórych dróg po zimie, może nie być najlepsza.
- Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze. Niedostosowanie prędkości do warunków drogowych, to najczęstsze przyczyny wypadków.
- Motocyklisto, bierz pod uwagę, że możesz znajdować się w "martwym polu" innego kierowcy. Błędem jest założenie przez motocyklistę, że inni, prowadzący samochód go widzą.
- Należy również mieć na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu.
- Strój motocyklisty ma również bardzo ważne znaczenie. Motocyklista powinien zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach. Ubiór nie powinien utrudniać ruchów. Zawsze należy zakładać dopasowany indywidualnie kask.
- Ważnym jest też, aby motocykl utrzymywać w nienagannym stanie technicznym przez cały okres jego użytkowania, jak i po zakończeniu sezonu. Przed samym sezonem należy bezwzględnie dokonać dokładnego przeglądu jego stanu technicznego, zwracając szczególną uwagę na układ hamulcowy, stan ogumienia oraz układ napędowy. Motocyklista powinien dokonać wymiany płynów eksploatacyjnych, zgodnie z danymi technicznymi pojazdu.
- Błędem jest oszczędzanie na oponach oraz na stroju motocyklisty. W sytuacji kryzysowej mogą uratować nie tylko zdrowie, ale i życie.
- Motocyklisto zawsze staraj się dostosować prędkość do warunków panujących na drodze, jak również pamiętaj o prawidłowym wyprzedzaniu, aby nie powodować zagrożenia dla siebie i innych użytkowników dróg.
Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:
- z przodu-co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
- z tyłu-co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej, o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
- w dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej; jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu,
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
- w dzwonek lub inny sygnał o nieprzeraźliwym dźwięku.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa warto posiadać kask ochronny, jak również pamiętać o elementach odblaskowych.
Prawa i obowiązki rowerzysty:
- Kierujący rowerem obowiązany jest korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
- Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
Kierującemu rowerem zabrania się:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z wyjątkiem określonym poniżej tzn. wyjątkowo dopuszcza się jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach, czepiania się pojazdów.
Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła),
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
Kierującemu rowerem zabrania się jazdy wzdłuż chodnika lub przejścia dla pieszych. Rowerzysta przy przejściu dla pieszych zobowiązany jest zejść z roweru i przeprowadzić go przez jezdnię.
Rowerzyści, tak samo jak wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, powinni zachować zasadę ograniczonego zaufania