Ustrzyki Dolne
czwartek, 15 lutego 2018

INFORMACJA DLA MIESZKAŃCÓW GMINY USTRZYKI DOLNE

INFORMACJA DLA MIESZKAŃCÓW GMINY USTRZYKI DOLNE<br/>fot. UM Ustrzyki Dolne
fot. UM Ustrzyki Dolne

Ustosunkowując się do pojawiających się w mediach społecznościowych informacjach na temat budowy masztu telefonii komórkowej przekazuję informacje w tej sprawie.

Organ administracji publicznej jakim jest Burmistrz Ustrzyk Dolnych musi działać na podstawie prawa i w granicach prawa. Zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierzenie inwestycyjne jest zgodne z przepisami odrębnymi.  W trakcie postępowania organ musi uwzględnić:
1) wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury;
2) walory architektonicznych i krajobrazowych;
3) wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych;
4) wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
5) wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych;
6) walory ekonomicznych przestrzeni;
7) prawa własności;
8) potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;
9) potrzeby interesu publicznego;
10) potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych;
11) zapewnienie udziału społeczeństwa w pracach nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz planem zagospodarowania przestrzennego województwa, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
12) zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
13) potrzebę zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody.

W dniu 25 września 2017 r. Inwestor złożył wniosek do Burmistrza o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie instalacji radiokomunikacyjnej składającej się z urządzeń radiowych ustawionych na stalowym ruszcie anten sektorowych i radiolinii zainstalowanych na nowo projektowanej wieży typu BOT o wysokości 54m.

Inwestor wskazał lokalizację planowanego przedsięwzięcia, a organ administracji publicznej nie może dowolnie zmieniać lokalizacji wskazanej przez Inwestora.

Wówczas to na podstawie art. 64 Kodeksu Postępowania Administracyjnego wezwałem Inwestora do uzupełnienia wniosku, między innymi o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach mając w zamyśle, iż doprowadzi to do czynnego udziału społeczeństwa. Następstwem tego było, iż w dniu 12 grudnia 2017 r. inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który uzupełnił w dniu 17 stycznia 2018 r.

Organ administracji publicznej nie posiada prawnej możliwości nie wszczęcia postępowania, gdyż zgodnie z art. 61 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego – postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.

Procedura prawna przy ocenie oddziaływania na środowisko w pierwszym etapie przewiduje przesłanie karty informacyjnej przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego celem wydania opinii czy dla przedsięwzięcia niezbędne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, a co za tym idzie sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko.

Z wielką przykrością stwierdzam, że Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ustrzykach Dolnych wyraził pozytywną opinię na inwestycję poprzez milcząca zgodę. Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wezwał do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia celem wydania opinii.
Dalsze procedowanie o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz udział społeczeństwa w przedsięwzięciu zależeć będzie od opinii RDOŚ. Protesty mieszkańców naszego miasta oraz stron postępowania zostaną przesłane do wiadomości do RDOŚ.

Zapewniamy lokalną społeczność, że o każdym etapie prowadzonego postępowania będziemy Państwa informować w zakresie na jaki pozwalają przepisy prawa. Jako Burmistrz Ustrzyk Dolnych na obecnym etapie postępowania również mam wiele wątpliwości co do lokalizacji tego przedsięwzięcia w tym miejscu, stąd w trakcie postępowania będę zmierzał do wyjaśnienia wszystkich aspektów sprawy. Na zakończenie nadmienię, że bulwersujący jest jedynie fakt, iż niektórzy mieszkańcy naszej gminy próbują wykorzystać toczące się postępowanie do zdyskredytowania mnie w oczach społeczności lokalnej. Takie praktyki uważam za niedopuszczalne.

                                                               BURMISTRZ
                                                               Bartosz Romowicz

 



powiązane artykuły: