W dniach 24-25 stycznia br. w podrzeszowskiej Jasionce odbywa się Forum Europa - Ukraina. To już 12 edycja wydarzenia stanowiącego okazję do spotkania polityków, samorządowców, przedsiębiorców i naukowców z obu stron granicy. Podczas Forum, poruszane są również inwestycje na terenie Bieszczad.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju reprezentują wiceministrowie Małgorzata Jarosińska-Jedynak oraz Adam Hamryszczak. Jak podkreślają uczestnicy szansą na rozwój pogranicza polsko-ukraińskiego, z której bardzo chętnie korzystają samorządy po obu stronach granicy, jest realizacja wspólnych projektów w ramach Programu Polska-Białoruś-Ukraina. W zeszłym roku świętowaliśmy 15-lecie współpracy transgranicznej w ramach Programu. Środki z UE umożliwiły realizację łącznie ponad 800 projektów. Korzyści są konkretne: wzrost liczby turystów w regionach, m.in. dzięki odrestaurowanym zabytkom; zwiększenie zainteresowania nowoczesnymi technologiami i ich wykorzystania; poprawę jakości i dostępności opieki zdrowotnej; polepszenie jakości i skrócenie czasu podróży na trasach, w które inwestujemy; przyspieszenie odpraw granicznych pasażerów i samochodów.
Program sprawia, że pogranicze staje się coraz lepszym miejscem życia dla mieszkańców i coraz atrakcyjniejszym miejscem dla inwestorów. W ramach Programu poprawiamy dostępność komunikacyjną pogranicza polsko-ukraińskiego. Województwo lubelskie we współpracy z Państwową Wołyńską Administracją Obwodową zrealizują projekt poświęcony rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 812 na odcinku Korolówka – Włodawa. Inwestycja będzie mieć wpływ na dostępność planowanego przejścia granicznego Zbereże – Adamczuki. Zapewni szybszy i bardziej komfortowy dostęp do obszarów turystycznych, dzięki lepszej jakości drogi prowadzącej do Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego oraz Szackiego Parku Narodowego. Długość zrekonstruowanej drogi wyniesie prawie 5 km. Dzięki realizacji projektu skróci się czas przejazdu na zmodernizowanych odcinkach dróg, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do poprawy atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu.
Także województwo podkarpackie zrealizuje projekt dot. poprawy infrastruktury transportowej. Będzie to inicjatywa Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 885 Przemyśl-Hermanowice-granica państwa, która otrzyma 6,75 mln euro dofinansowania. Cel projektu to wspieranie transgranicznych procesów rozwojowych na pograniczu Polski i Ukrainy poprzez poprawę dostępności transportowej regionu oraz poprawę stanu infrastruktury drogowej. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 885 wpisuje się w realizację planowanej budowy przejścia granicznego w Malhowicach między Polską i Ukrainą. Droga ta w połączeniu z planowanym przejściem granicznym mogą być uważane za alternatywną trasę komunikacyjną dla istniejącego połączenia Przemyśl-Medyka-Lwów.
Dzięki programowi Polska-Białoruś Ukraina wspierana jest bezpieczna turystyka w Bieszczadach. Dofinansowanie otrzymał projekt SOS-ratunek – centrum szkoleniowe organizowania i prowadzenia transgranicznych akcji ratunkowych. Dofinansowanie UE dla projektu to 1,6 mln euro. Bieszczady cieszą się coraz większą popularnością wśród turystów, dlatego konieczne jest stworzenie skutecznego systemu ratowniczego, a także doposażenie i przeszkolenie służb ratowniczych działających w górach. Dzięki projektowi powstanie centrum koordynacyjno-szkoleniowe w Równi w powiecie bieszczadzkim. Partner ukraiński (Lwowska Obwodowa Służba Kontroli i Ratownictwa Związku Turystyczno-Sportowego Ukrainy) zmodernizuje siedzibę ratowników w Sławsku. Partnerzy kupią niezbędny sprzęt ratowniczy: pojazdy operacyjne z wyposażeniem, rowery elektryczne, zestawy narciarskie, skutery śnieżne, zestawy do poszukiwań ofiar lawin, dron. Odbędą się też wspólne szkolenia i kursy dla ratowników z Polski i Ukrainy dot. przeprowadzania akcji ratowniczych oraz udzielania pomocy medycznej.
Pamiętamy też o zachowaniu naszego unikalnego dziedzictwa przyrodniczego. Dofinansowanie otrzymał m.in. projekt Ochrona wód Jeziora Solińskiego i wód leczniczych kurortu Schodnica – wspólne wyzwanie i szansa zachowania i wykorzystania potencjału dziedzictwa naturalnego. W ramach projektu powstaną dwie oczyszczalnie ścieków w Schodnicy oraz system kanalizacji w trzech miejscowościach na terenie gminy Solina. Partnerzy (Gmina Solina i Rada Miasta Schodnica na Ukrainie) przeprowadzą serię szkoleń i warsztatów, mających na celu podniesienie świadomości ekologicznej wśród mieszkańców i turystów. Projekt otrzyma ponad 1,7 mln euro dofinansowania.
Program Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020
Program INTERREG V-A Polska-Słowacja 2014-2020 został zatwierdzony przez Komisję Europejską 12 lutego 2015 roku. Budżet programu wynosi 210,1 mln EUR, w tym ze środków EFRR 178,6 mln EUR (budżet uwzględnia środki przesunięte z programu PL-RU). Budżet na dofinansowanie projektów (bez pomocy technicznej) wynosi 169,3 mln EUR EFRR.
Wdrażanie programu:
Obecnie trwa ocena 13 projektów edukacyjnych o łącznej wartości 7,2 mln euro EFRR oraz 2 projektów z zakresu transportu multimodalnego (cel szczegółowy 2 osi priorytetowej) o łącznej wartości 0,87 mln euro EFRR. Ostateczna lista projektów rekomendowanych do dofinansowanie będzie przedstawiona podczas posiedzenia Komitetu Monitorującego zaplanowanego na 19-20 marca br.
Podczas marcowego posiedzenia Komitetu Monitorującego planowane jest zatwierdzenie ostatecznej kolejności projektów na liście rezerwowej II naboru dziedzictwa. Ich kontraktacja powinna rozpocząć się w II kwartale roku.
Rezultaty projektów - dziedzictwo
W programie wybrano 37 projektów wspierających ochronę i rozwój dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego pogranicza (18 z nich zrealizowano w 2018 roku). Łączna wartość dofinansowania: ponad 73 mln EUR.
Wybrane projekty koncentrują się na zwiększeniu atrakcyjności turystycznej regionu dzięki m.in.:
Spodziewane efekty (kumulatywnie):
Rezultaty projektów – infrastruktura drogowa
W programie zakontraktowano 12 projektów, dzięki którym mieszkańcy i turyści mają większy komfort podróżowania po pograniczu, a lokalna i regionalna sieć drogowa jest lepiej połączona z siecią dróg europejskich (TEN-T). Realizacja 7 z tych projektów została ukończona w maju 2018 roku. W ich wyniku zmodernizowano blisko 100 km drugo- i trzeciorzędnych dróg po obu stornach granicy.
Przykładowe połączenie drogowe, które zostały już zmodernizowane to: Prešov – Bardejov – Gorlice, Snina-Medzilaborce-Krosno, czy połączenie Jaworzynka – Čierne – Skalite.
W efekcie 5 projektów będących nadal w realizacji planowana jest modernizacja kolejnych połączeń, np. połączenie z powiatu Čadca na Słowacji z miejscowościami turystycznymi powiatu cieszyńskiego - Wisłą, Ustroniem, Istebną oraz powiatu bielskiego – ze Szczyrkiem.
Przykłady projektów z dziedzictwa
Porta Rusica - (projekt wybrany przez KM w czerwcu 2018 r.; podpisanie umowy nastąpi po skompletowaniu niezbędnych dokumentów przez BW)
Projekt „Porta Rusica – z Połonin w Bieszczady” powstał we współpracy powiatu leskiego, Nadleśnictwa Cisna i słowackiego Lesnictwa w Ulič. W jego wyniku zostanie wytyczony i oznakowany ok. 50-kilometrowy szlak rowerowy biegnący głównie przez powiat leski (około 34 km) i teren Nadleśnictwa w Cisnej (około 14 km). Będą to leśne ścieżki rowerowe, wzdłuż których powstanie 7 wiat przystankowych oraz 2 wieże widokowe. Partnerzy zaplanowali ponadto remont około 4,8 km szlaku rowerowego biegnącego od granicy z Polską z Przełęczy nad Roztokami Górnymi do słowackiej wioski Ruské. Dokładna mapa całego szlaku będzie dostępna dla rowerzystów poprzez bezpłatną aplikację na smartfony. Aplikacja umożliwia skanowanie kodów QR znajdujących się na tablicach rozstawionych wzdłuż szlaku, dzięki czemu możliwe będzie określenie ich aktualnego miejsca pobytu. Na szlaku mają być też organizowane rajdy rowerowe promujące zrównoważoną turystykę.
Karpackie kolejki (projekt z listy rezerwowej)
Projekt „Karpackie kolejki – podróż śladami karpackich kolejek wąskotorowych” powstał we współpracy Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej z dwoma gminami słowackimi, tj. Zemplinskie Harme oraz Osadne. Przedsięwzięcie zakłada utworzenie nowego szlaku turystycznego biegnącego wzdłuż trzech tras historycznych kolejek wąskotorowych, tj. Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej oraz Kolejki Wąskotorowej Snina-Virolat i Kolejki Wąskotorowej Osadne-Udava na Słowacji. W Majdanie - punkcie startowym szlaku planowana jest budowa nowej wiaty stacji oraz renowacja eksponatów skansenu kolejowego. W Zemlinskie Harme ma z kolei powstać hala magazynowa kolejki wąskotorowej, której tabór może zostać rozbudowany o nową kolej silnikową z dwoma wagonami. Ponadto, w projekcie założono przebudowę sininskiej wąskotorówki na odcinku 3,5 km oraz utworzenie centrum informacji turystycznej w Osadnem. Koncepcja projektu zakłada również utworzenie nowoczesnej mobilnej aplikacji o rozrzedzonej rzeczywistości, która -nakładając świat wirtualny na obraz realny- pozwoli jej użytkownikom zobaczyć, jak w przeszłości wyglądały karpackie kolejki wąskotorowe i co znajdowało się w ich pobliżu.
Więcej na www.podkarpackie.pl