Turyści odwiedzający Bieszczady będą mieli ułatwiony dojazd do sanockiego Muzeum Budownictwa Ludowego. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało kolejne inwestycje drogowe w mieście - powstanie nowy most, rondo oraz przebudowanych zostanie kilka ulic.
Szacowany koszt budowy mostu przez San, który połączy prawobrzeżną część miasta z centrum, wraz z budową dróg dojazdowych oraz skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 886 wyniesie ok. 65 mln zł. Koszt przygotowania dokumentacji to 1,3 mln zł, a dotacja z budżetu państwa na jej przygotowanie to ponad 1 mln zł. Planowany termin zakończenia przygotowywania dokumentacji to grudzień 2022 r. To kolejna inwestycja w infrastrukturę drogową w Sanoku, po budowie obwodnicy.
O budowie nowego mostu na Sanie poinformowano podczas konferencji prasowej online. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak powiedziała, że ponad 1 milion złotych dotacji z budżetu państwa, zostanie przekazany na przygotowanie dokumentacji projektowej. - Nowy most na Sanie zastąpi ponad 40-letni most tymczasowy. To ważna inwestycja dla Sanoka i całego regionu – podkreśliła. Jak tłumaczyła, dofinansowanie pochodzi z programu „Mosty dla regionów” i na tym polega pomoc rządowa, bo koszty przygotowania dokumentacji są często bardzo wysokie i samorządów nie stać na taki wydatek. Dodatkowo, po zakończeniu prac projektowych samorząd Sanoka będzie się mógł ubiegać o dofinansowanie budowy przeprawy i dróg dojazdowych ze środków z Funduszu Dróg Samorządowych.
Uczestnicy konferencji podkreślali, że budowa nowego mostu jest ogromnym zyskiem nie tylko dla miasta, ale też całego regionu. Po pierwsze umożliwi mieszkańcom prawego brzegu Sanu i Międzybrodzia dostanie się do punktów handlowych i usługowych, szpitala, przychodni, urzędów, dworców czy szkół. Po drugie, dzięki tej inwestycji zwiększy się liczba turystów, którzy odwiedzą Sanok w drodze w Bieszczady. Przypominali, że sanocki skansen co roku odwiedza ok. 200 tys. osób, a do muzeum prowadzi teraz prawie 40 letni wąski most tymczasowy. Inwestycja ułatwi też Lotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu zarządzanie lotniskiem ratowniczym po prawej stronie Sanu.
Burmistrz Sanoka Tomasz Matuszewski dodawał, że budowie mostu towarzyszyć będzie rozbudowa trzech ważnych dróg komunikujących w mieście. Projekt zakłada bowiem gruntowne przebudowanie ulic Sobieskiego i Gajowej, oraz odcinka ul. Królowej Bony wraz z wykonaniem ronda. - Realizacja inwestycji to nie tylko korzyść przeprawy na drugą stronę Sanu, to również szerszy dostęp do dwóch muzeów i usprawnienie ruchu turystycznego między nimi – dodawał burmistrz Sanoka.
Na Sanie powstanie most długości 120 m, szerokości 14 m, z chodnikami po obu stronach i ścieżką rowerową – każdy po 2m i dwukierunkowej jezdni o szerokości 6 metrów – każdy pas będzie miał po 3m. Autorem opracowania projektowego przeprawy na Sanie jest dr hab. inż. Marek Salamak, profesor Politechniki Śląskiej. Wartość zadania została wstępnie oszacowana na poziomie 65 mln zł, w tym wkład miasta Sanoka wynosi 13 mln zł, co stanowi 20 proc. wartości zadania.
FOT. UM SANOK